FTZ tager første spadestik

Odense den 15. juni 2023

FTZ tager første spadestik mod en mere innovativ og bæredygtig hverdag

Danmarks største autogrossist har taget det første spadestik til deres nye hovedsæde, som kommer til at ligge ud til motorvejen i Rørup, ca. 20 km fra Odense. Målet er at samle viden, innovation og kompetencer under samme tag.

I dag er centrallager, regionallager, FTZ Akademi og administrationen fordelt på seks lokationer i Odense. Nu er første spadestik taget mod at samle hovedsædet ét sted, hvor 250-300 medarbejdere kommer til at få deres daglige gang. ”Vi glæder os til at få samlet vores medarbejdere under samme tag samtidig med, at vi får nogle rammer der matcher fremtidige markedskrav”, udtaler Michael Gadegaard, CEO hos FTZ.

Det nye hovedsæde bliver på ca. 40.000 kvadratmeter og bliver udover administration også base for FTZ Akademi, regionallager og centrallager.

Højteknologisk centrallager og distributionscenter med fokus på godt arbejdsmiljø
Det er vigtigt for FTZ at fastholde den høje leveringssikkerhed og service, som de er kendt for. Det nye højteknologiske centrallager og distributionscenter skal fremtidssikre driften og skabe fordele for kunder og medarbejdere i forhold til leveringstid og arbejdsforhold. Derfor har FTZ valgt en logistikleverandør, der både har ekspertise i effektive automatiserede logistiksystemer samt gode arbejdsforhold med fokus på ergonomi.

Michael Gadegaard udtaler i den forbindelse: ”Vores medarbejdere er vores vigtigste ressource og det er vigtigt at deres sundhed og trivsel bliver tænkt ind fra start. Vi vil gerne blive ved med at være en attraktiv arbejdsplads, der både formår at fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere.”

Et byggeri med bæredygtighed i fokus
Der bliver tænkt bæredygtighed ind i det nye byggeri, hvor der bl.a. er fokus på energieffektive løsninger. Og autogrossisten går da også efter DGNB Guld-certificering, som er en ordning målrettet bygninger og byområder, hvor den overordnede tilgang til bæredygtighed vurderes.

”Da vi går efter en bæredygtig certificering af bygningerne, er det vores hensigt at anvende byggematerialer og interiør med et minimalt CO₂-aftryk, der samtidig skal sikre et godt indeklima og arbejdsmiljø”, siger Sven Kristensen, Seniorrådgiver for FTZ og ansvarlig for byggeriet.

Herudover vil der blive installeret solceller på bygningens tag, ligesom FTZ er i gang med løbende at skifte deres varebiler til elbiler.

I planerne for den nye bygning har der været god dialog mellem kommunen, lokalsamfundet og FTZ, og derfor er der lagt en god grobund for et godt naboskab, når det nye domicil forventes at stå færdigt og taget i brug primo 2025.

Fakta om FTZ Autodele & Værktøj A/S:
Danmarks største partner og leverandør til den professionelle autobranche.
·         Leverer reservedele, værktøj, dæk og forbrugsvarer til de professionelle værksteder.
·         50 afdelinger fordelt i Danmark, Færøerne og Grønland.
·         Beskæftiger omkring 1200 medarbejdere. 370 varebiler distribuerer varer op til ti gange dagligt fem dage om ugen rundt i hele Danmark.
·         Årlig omsætning på 2,5 milliarder.
·         FTZ Akademi tilbyder efteruddannelse og kursusforløb inden for teknik og værkstedsdrift til værksteder. Gennemfører mere end 500 kursus- og uddannelsesdage årligt.
·         Står bag de landsdækkende værkstedskoncepter: AutoMester, AutoMester E+, CarPeople, Din Bilpartner, Hella Service Partner, DriveClever, 100% Autotjek, nosign, CarNetwork, Karosseri og Skadecenter, Bosch Car Service (i samarbejde med Bosch Danmark).

Om nyt hovedsæde:
·         Samler centrallager, regionallager, og administration samt FTZ Akademi på én lokation.
·         FTZ har købt 25 hektar erhvervsjord i Rørup, ca. 20 km. vest for Odense ved motorvej E20.
·         Hovedsædet forventes klar til indflytning primo 2025.
·         Der sigtes efter at anvende bæredygtige byggematerialer, der reducerer CO₂-udslip samt vedvarende energikilder til forsyning af varme og varmt vand.

Spadestik_artikel

Fra venstre: Sven Kristensen, seniorrådgiver FTZ, Søren Steen Andersen,
borgmester Assens Kommune og Klaus Rønslev, direktør Base Erhverv
tager første spadestik til FTZ’s nye hovedsæde i Rørup.

For yderligere information kontakt:
Seniorrådgiver FTZ, Sven Kristensen på sven.kristensen@ftz.dk