Fælge

Bremsevæske.jpg Bremsevæske2 vehcare.jpg

Nyt liv til alufælge

Selv om en bilejer med særlige fælge værner om dem, sker der uvægerligt skader med tiden. I dag er der teknologi til at renovere alufælge, så de bliver så gode som nye. 
Specialdesignede og eksklusive alufælge følger ofte med både nye biler i luksussegmentet og veteranbiler, og de unikke fælge kan være både kostbare og komplicerede at erstatte. Ofte kan det derfor langt bedre betale sig at renovere de oprindelige fælge end at købe nye.
 
Moderne teknologi inden for fælgrenovering kan klare flere udfordringer. Det gælder både opretning af skæve fælge og diamantslibning af overfladen, der fjerner alle mørke ridser. For farvede fælge kan sprøjtelakering herefter føre dem tilbage til det oprindelige look. Nogle gange er grundig polering og mindre reparationer også nok.

Som nye, men meget billigere
Da det kræver særligt og dyrt udstyr at kunne renovere fælge, er det kun noget, få værksteder i landet råder over. Til gengæld har FTZ sikret, at alle værksteder, der handler hos landets største autogrossist, kan tilbyde servicen til deres slutkunder. Bilejerne skal blot henvende sig til værkstedet, der tager billeder af fælgene og via FTZ indhenter en pris på reparationen.

Hold øje med alder og type
Problemerne med bremsevæske opstår ved meget koldt vejr eller ved krævende kørsel, så heldigvis har de fleste ikke de store udfordringer. Alligevel er det godt at være opmærksom på forskellene og spørge sit værksted, hvilken bremsevæske de anvender, for ofte er det kun én slags. Prisforskellene er små, men forskellen i sikkerhed er stor.

Næsten alle biler skal have skiftet bremsevæske efter to år, for jo ældre en bremsevæske er, jo dårligere fungerer den også. Der kommer løbende fugt i systemet, der nedsætter bremsevæskens kogepunkt, så det er vigtigt at få den skiftet for at undgå bløde bremser.

Når det kommer til sikkerhed, er Volvo fortsat førende, og derfor er nyeste generation af bremsevæske et garantikrav her. For alle andre biler er det blot en rigtig god ide, fordi denne bremsevæske holder længere og fungerer bedre uanset vejr og kørsel.

Uanset om fælgene har brug for opretning, diamantcut, polering, maling, lak eller flere typer af reparationer, kan alufælge blive som nye med en reparation, der er langt billigere end nye fælge. De kan være kostbare at anskaffe sig, og de kan ind imellem også være umulige at opdrive. Derfor betaler fælgreparation sig stort set altid ved eksklusive alufælge.





I forbindelse med klager eller tvist, henvises til ankenævnet for biler - www.bilklage.dk

Udviklet af seek4cars.net