Startbatteri

Batteri1.jpg Batteri2.jpg

Gør batteriet klar til kulden

I dag skal et batteri ikke blot sikre, at bilen starter. Der er op til 100 funktioner, der trækker på det, og når kulden rammer, stiger behovet for komfort. Det kan give udfordringer.

Over halvdelen af alle motorstop i vintersæsonen skyldes startbatteriet, ifølge Europas største udbyder at vejhjælp. De færreste finder fornøjelse i at vente ved vejkanten på autoservice eller få hjælp fra en medbilist til at rode med startkabler. Derfor er det værd at sikre sig, at bilens batteri er klar til koldere tider. Der er også andre gode grunde.

En af dem er komforten ved blandt andet kabinevarme og måske endda sædevarme på kolde morgener, og det er rigtigt rart, at det virker hurtig. Effektivteten afhænger af bilens batteri og lader, der begge er konstrueret, så ydeevnen er optimal ved 25 grader. Derfor spiller især temperaturfald en stor rolle.

Få tjekket batteriet
Når temperaturen falder, og batteriet bliver koldt, øges modstanden i batteriet, og så begynder en kædereaktion af dårlige kombinationer. Batteriets kapacitet falder i kulden, og motorens olie er mere sej. Samtidig bliver der ofte sat gang i varme og andet, der bruger strøm. Ydermere tager batteriet først optimalt imod opladning, når temperaturen i det er øget.

Når vinteren nærmer sig, er det derfor vigtigt at sikre sig, at bilens batteri er i tiptop stand. I praksis er dette svært at kontrollere selv som bilejer, men det er vigtigt at være opmærksom på, at batteriets ydeevne kan falde helt ned til halvdelen, hvis det er meget koldt. Derfor er det en god ide at få sit værksted til at tjekke, at batteriet er fuldt opladet. Husk at nævne det for eksempel ved skift til vinterdæk eller ved servicetjek. 

Der er ikke mange, som er opmærksom på det, men eksempelvis allerede ved 15° er den optimale ladespænding for et startbatteri oppe på 15,10 V. Det vil sige at lader generatoren med eksempelvis max 14,80 V så bliver batteriet aldrig fuldt opladet i hele vinterperioden. Hvilket kan være problematisk både for kapaciteten og levetiden.

Oplad med lang køretur
Forudsætningen for en god opladning er høj lademodtagelighed. Optimalt har bilen en lader med temperaturkompensation, der reducerer startbatteriets følsomhed over for varme og kulde. De fleste biler har dog en generatoroplader, og det kræver lidt ekstra opmærksomhed, som kulden sætter ind, for først når batteriet er varmet op, kan det begynde at blive opladt.

Hvis bilen mest bliver brugt til korte ture til og fra arbejde, institution, indkøb og andet i hverdagene, er det ikke sikkert, at batteriet når at blive ordentligt opladt. Især ikke hvis det samtidig skal levere ekstra, fordi der blandt andet bliver sat godt med varme på.

Derfor er det en god ide at få batteriet ladet op, når det er koldt. Det er ikke alle, der har mulighed for at oplade batteriet selv, men en lang køretur kan også gøre det. Det lader batteriet op, så det stadig kan sikre, både at bilen starter, og at alle funktioner virker - og så kan du hurtigt få varmen i en kold bil.




I forbindelse med klager eller tvist, henvises til ankenævnet for biler - www.bilklage.dk

Udviklet af seek4cars.net