Bremsevæske

Bremsevæske.jpg Bremsevæske2 vehcare.jpg

Kør sikkert på korrekt væske

Bremsevæske er sjældent i fokus, når der bliver talt om sikkerhed, men når den er vigtigst, fungerer den dårligst, og derfor er det vigtigt at følge bilproducentens krav.  
Bremser og dæk står forrest, når der bliver talt om sikkerhed, men bremsevæsken er kommet mere i fokus. Som produkt er bremsevæske udviklet i takt med bilernes teknologiske udvikling, men fordi opmærksomheden ikke har været på emnet, bliver der fortsat ofte fyldt bremsevæske på, der ikke lever op til moderne standarder. Det er i værste fald farligt.

Bremsevæske er særligt vigtig for mere moderne biler med elektronisk anti-spin kontrol og andre typer elektronisk styring af bremser og undervogn. Det kommer i cirka 2005 på VW, Audi og BMW, og det spreder sig efterhånden til de fleste biler. Det er bremsevæsken, der styrer disse systemer i nogle meget fine og små ventiler.

Jo tykkere bremsevæsken er, jo sværere er det for ventilerne at arbejde effektivt, og jo langsommere reagerer systemerne. Når det er koldt, bliver bremsevæsken tykkere, så når bilisten har mest brug for, at væsken virker optimalt, fungerer den dårligst. Det er der heldigvis råd for.

Vælg den rigtige bremsevæske
Forenklet sagt bliver der i dag brugt tre generationer af bremsevæske. Den mest basale (DOT 4) har eksisteret siden 1980’erne, men den er tiden løbet fra. Når det er frostvejr, og bilen har mest glæde af den elektroniske styring af undervogn og bremser, bliver bremsevæsken for tyk, og systemerne reagerer for langsomt.

Anden generation af bremsevæske (DOT 4 ESP) har eksisteret siden 2005. I frostvejr bliver denne bremsevæske kun halvt så tyk som den første type, og det får de elektronisk styrede systemer til at reagere hurtigere. Det betyder større sikkerhed for bilisten. For langt de fleste europæiske bilmærker er det da også et krav for at beholde garantien, at denne type bremsevæske bliver anvendt. Derfor bør denne type være standard bremsevæske på alle autoværksteder, så det er vigtigt at sikre sig.

Den sidste, nye type bremsevæske (DOT 5.1 LV) er lige kommet på markedet. Den kombinerer ESP-typens vinteregenskaber med et højere kogepunkt og en længere levetid. De fleste kender problemet med kogepunkt fra for eksempel kørsel med høj stigning. Når bremserne bliver brugt for meget, bliver væsken varmet op og luftbobler dannet i den. Det kan resultere i en såkaldt blød bremsepedal, der måske kan pumpes, inden bremserne svigter helt. Den nye type bremsevæske gør det muligt at belaste bremserne hårdere, inden de svigter.

Hold øje med alder og type
Problemerne med bremsevæske opstår ved meget koldt vejr eller ved krævende kørsel, så heldigvis har de fleste ikke de store udfordringer. Alligevel er det godt at være opmærksom på forskellene og spørge sit værksted, hvilken bremsevæske de anvender, for ofte er det kun én slags. Prisforskellene er små, men forskellen i sikkerhed er stor.

Næsten alle biler skal have skiftet bremsevæske efter to år, for jo ældre en bremsevæske er, jo dårligere fungerer den også. Der kommer løbende fugt i systemet, der nedsætter bremsevæskens kogepunkt, så det er vigtigt at få den skiftet for at undgå bløde bremser.

Når det kommer til sikkerhed, er Volvo fortsat førende, og derfor er nyeste generation af bremsevæske et garantikrav her. For alle andre biler er det blot en rigtig god ide, fordi denne bremsevæske holder længere og fungerer bedre uanset vejr og kørsel.






I forbindelse med klager eller tvist, henvises til ankenævnet for biler - www.bilklage.dk

Udviklet af seek4cars.net