I vores reklamationsafdeling ser vi mange forskellige typer af sager. Nogle få fejl sker pga. produktet, andre pga. udefrakommende påvirkninger eller monteringsfejl. Temaerne i Viden & Vækst er udvalgt ud fra sager, vi får ind. Her vi dykker vi ned i, hvorfor dele fejler og giver et bud på, hvordan de og eventuelle følgeskader kan undgås. Vil du nørde sammen med os? Så læs videre.
I dag bliver reservedele jævnligt optimeret, så alt overflødig vægt er fjernet. Det betyder, at når der påføres en belastning, som fx ved ikke korrekt tilspænding af tændrør, vil der være større chance for, at tændrøret fejler meget hurtigere end forventet. Når du monterer et tændrør så vær opmærksom på, at alle belastninger omkring produktet er fjernet herunder skidt og urenheder. Der skal kun anvendes smørefedt, hvis producenten foreskriver dette. Et rent gevind minimerer chancen for fejl ved montering af tændrøret.
Hvorfor er det rette moment så vigtigt?
En af de typiske fejl vi ser ved tændrør er, at der ikke har været den korrekte tilspænding. Derudover er det vigtigt, at man får valgt det rette tændrør, og det kan faktisk godt være lidt af en jungle med alle de muligheder, der efterhånden er. Her er det vigtigt at tjekke motorkoder og OE-referencer.
Vælger du et forkert tændrør kan det resultere i, at placeringen i cylinderen, gnistpositionen og elektrodens afstand måske ikke er korrekt. Dette kan gøre, at forbrændingen i motoren ikke vil være optimal. Når du har fundet det rette tændrør, så gælder det om at tilspænde med det rette moment eller antal grader – og her er momentnøglen eller gradmåleren altså din bedste ven.
Er tændrøret ikke tilspændt tilstrækkeligt, kan det fx resultere i en knækket sideelektrode, da belastningen fra vibrationer bliver for stor. Er tændrøret derimod spændt for hårdt, går det ofte udover den keramiske del af tændrøret. Tændrørets midte består nemlig af keramisk materiale, for at kunne modstå den høje varmebelastning. Tilspændes tændrøret for hårdt, kan porcelænet indeni krakelere, og dermed slipper varmen eller gnisten ud forkerte steder. Du kan ikke se direkte, hvis det sker, da der er metal udenom. Derfor er det vigtigt, at du kan stole på din momentnøgle, der bør kalibreres en gang om året.
5 hurtige til korrekt montering
- Vælg de rette tændrør.
- Ved motorer med direkte indsprøjtning kan det være vigtigt, at tændrøret vender rigtigt i forhold til indsprøjtningsdysen. Ellers kan benzinindsprøjtningen slukke gnisten.
- Sørg for at gevindet er rent og ikke beskadiget.
- Stop med at spænde, når momentnøglen klikker. Stram ikke mere!
- Få tjekket dit værktøj. En momentnøgle bør kalibreres en gang om året. FTZ eller Teknologisk Institut kan hjælpe med dette.
Tilspænd altid efter producentens forskrifter – hverken mere eller mindre. Også selvom du føler for lige at give den et ekstra nyk, efter du har hørt momentnøglens klik.
Følgeskader og opsummering
Et defekt tændrør kan være skyld i, at tændspolen ødelægges, fordi der skal en større spænding (KV) til at trække gnisten. Det giver øget belastning på tændspolen, som dermed kan blive beskadiget.
Udover at køreoplevelsen forværres og brændstofforbruget øges, så kan tændrør, der ikke er tilspændt korrekt, knække og forårsage større skade på motoren. Derfor bør du altid tage et ekstra kig på de tændrør, du skifter. De fortæller nemlig noget om motorens tilstand og kan være et praj om, hvordan forbrændingen er i motoren. Der kan fx være beskadiget ventiler, forkert olie, slidte stempelringe m.m. Opdages andre fejl på baggrund af tændrørenes tilstand – ja så er det ganske enkelt bare rigtig god kundeservice og god faglighed.
Det vigtige er, at slutbrugeren i sidste ende har en god opfattelse af dit værksted, så tilliden bevares og de kommer igen. Derfor er den bedste anbefaling, vi kan give, at sørge for at dit værktøj er i orden, og at du ved tilspænding af tændrør på din kundes bil bruger momentet i momentnøglen og ikke i armen.