FTZ

Viden

Viden

Skrevet den 21. august 2025

Sådan undgår du fejl ved montering af vandpumper

Forkert montering af en vandpumpe kan føre til lækager, reklamationer og unødige omkostninger. Her får du en gennemgang af de vigtigste forholdsregler, så du sikrer en korrekt installation og drift fra start.

Rens hele kølesystemet grundigt

Fjern gammel forurening fra kølesystemet inden vandpumpen afmonteres! Start med at aftappe al kølervæske ved at fjerne den nederste kølerslange. Brug rent, koldt postevand med maksimalt tre bar tryk til at skylle systemet igennem. Skylningen skal fortsætte, indtil vandet løber klart ud. Husk at gennemskylle både slanger ved topstykket og adgang til kabinens varmeelement. Er der monteret EGR-køler eller oliekøler, skal disse dele også renses. Undlad at hælde koldt vand i en varm motor for at undgå skader.

Brug kun den pakning, der følger med

Hvis der medfølger en pakning i pakken, er det den, du skal anvende. Er vandpumpen designet til montering med flydende pakning, skal du være opmærksom på korrekt mængde og tørretid. For lidt pakning kan resultere i utætheder ved flangen, mens for meget kan føre til, at overskydende materiale trænger ind i vandkammeret. Det kan beskadige den keramiske tætning og forårsage lækage ved aksel eller drænhul.

Det er også vigtigt, at den keramiske pakning er i kontakt med kølervæske ved første opstart. Manglende væske kan udtørre pakningen og give samme resultat: en utæt vandpumpe.

Brug frisk, korrekt blandet kølervæske

Der må aldrig genbruges kølervæske. Påfyldning skal ske med en ny blanding, bestående af halvt demineraliseret vand og halvt frostvæske. For at undgå luftlommer i kølesystemet skal du anvende vakuumværktøj til påfyldning. På visse bilmodeller er det nødvendigt med testværktøj for at sikre korrekt udluftning.

Husk at prime vandpumpen

Når vandpumpen er monteret og væsken er fyldt på, skal den keramiske pakning fugtes grundigt. Dette kaldes priming. Du gør det ved at dreje pumpen cirka ti omgange i hånden. Hvis det ikke er muligt, kan du nedsænke pumpen i en balje med kølervæske og dreje den dér. Denne proces beskytter pakningen mod skader under den første opstart.

Hold systemet rent

De moderne vandpumper er forsynet med en keramisk tætning, som afhænger af en helt ren kølervæske for at holde tæt. Partikler større end 0,05 millimeter kan skabe utætheder og skade pakningen permanent. Det er derfor vigtigt at holde væsken fri for urenheder. Du kan se en video om opbygningen af pakningen her: https://www.youtube.com/watch?v=aKsD95xwa_4

Lidt utæthed kan være normalt i starten

I de første minutter efter opstart kan en nyinstalleret vandpumpe afgive en smule væske. Det er helt normalt og skyldes, at additiverne i kølervæsken endnu ikke har lagt sig som en beskyttende film på den keramiske tætflade.

Tjekliste ved montering

• Skyl altid gammel forurening ud inden nye komponenter monteres
• Brug altid den pakning, der følger med. Brug kun flydende pakning i de situationer, hvor OE foreskriver det.
• Anvend korrekt kølervæske
• Prime vandpumpen før opstart.
• Undgå luft i systemet ved at bruge vakuumværktøj og evt. diagnosetester
• Skift regelmæssigt kølervæsken for at undgå forurening af kølesystemet

Her ses eksempler på typiske årsager til, at en vandpumpe kan fejle.

FTZ’s tekniske rådgivere står klar til at hjælpe, hvis du har spørgsmål til korrekt montering eller valg af vandpumpe.

Del online på:

Find andre opslag

FTZ

Viden & Artikler