Pressemeddelelser

Skrevet den 19. november 2024

Elbiler skal være nemme at reparere

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal af befolkningen i de nordiske lande forventer, at elbiler skal være lige så nemme at reparere og vedligeholde som benzin- og dieselbiler. I Danmark mener 75 pct. af de adspurgte, at det er vigtigt, at deres nye elbil kan repareres og serviceres lige så nemt som deres tidligere benzinbil.

Tendensen ses i hele Norden, hvor 76 pct. af befolkningen i gennemsnit er enige i, at elbiler skal kunne serviceres på samme måde som konventionelle biler. I Sverige er tallet endnu højere, hvor 79 pct. af svenskerne mener, at det er vigtigt, mens Finland ligger på 77 pct., Danmark på 75 pct., og Norge på 72 pct.

Michael Gadegaard, CEO i FTZ, understreger, at det stiller krav til, at teknologi og ikke mindst serviceydelser følger med den grønne omstilling.

Forventning om nem reparation

“Det er tydeligt, at bilister på tværs af Norden har en klar forventning om, at elbiler skal kunne repareres og serviceres lige så nemt som benzin- og dieselbiler. Hos FTZ arbejder vi konstant på at sikre, at vores kunder er klar til at imødekomme denne efterspørgsel, da vi ser vedligeholdelse og reparation som en afgørende del af elbilens levetid og værdi. Forbrugernes forventninger understreger behovet for, at både teknologi og serviceydelser udvikler sig i takt med den grønne omstilling,” siger Michael Gadegaard.

Undersøgelsen peger på, at selvom elbiler har færre mekaniske komponenter end traditionelle biler, er vedligeholdelse stadig en vigtig faktor for ejernes tryghed. Mange forventer, at reparation og service skal være ligetil, uden at det bliver dyrere eller mere besværligt.

Det kræver, at der er dygtige mekanikere med de rigtige uddannelser, som kan servicere og reparere elbilerne. Her spiller FTZ Akademi en vigtig rolle i fortsat at kunne tilbyde relevante kurser og uddannelse, så landets mekanikere har mulighed for at dygtiggøre sig inden for både fossile og eldrevne køretøjer. Reparation og service på elbiler er dog en helt ny liga, og derfor ligger der et arbejde i fortællingen om, at det kræver ekstra uddannelse, specieludstyr mm. at håndtere elbiler. Derfor kan slutbrugerne ikke forvente, at servicering af elbiler koster det samme som på benzin- og dieselbiler.

Resultaterne af svar på spørgsmålet: Hvor vigtigt er det for dig, at elbiler kan repareres og serviceres lige så nemt som biler med forbrændingsmotorer? Kilde: Meko Mobility Barometer

Om undersøgelsen

MEKO, der er moderselskab til FTZ, har igennem flere år udarbejdet Mobility Barometer – den største undersøgelse i norden omhandlende mobilitets vaner og trends hos befolkningen. Over 4000 mennesker har deltaget i undersøgelsen. Mobility Barometer undersøgelsen giver indblik i forbrugernes holdninger til elektriske biler, ny forbrugeradfærd og bæredygtighed.  

Om MEKO

MEKO’s vision er “to enable mobility – today, tomorrow and in the future”. Målet er at være den mest attraktive partner for alle, der kører, reparerer og vedligeholder køretøjer i Nordeuropa. MEKO er markedsleder med tilstedeværelse i otte lande, 600 afdelinger og 20.000 værkstedskunder, herunder 4.500 værksteder, der opererer under egne mærker. Disse inkluderer bl.a. Mekonomen, MECA, BilXtra, AutoMester, Din Bilpartner, Hella Service Partner, CarPeople, Fixus – blandt mange andre.

Del online på:

Find andre opslag

FTZ

Nyheder & Presse