En ny undersøgelse viser, at bilejere vil sikre lang levetid på bilen. Et overvældende flertal af bilejere i Norden ser nemlig meget positivt på, at øge bilens levetid længst muligt gennem regelmæssig service og reparation.
I Danmark mener hele 90 pct. af de adspurgte, at det er vigtigt at kunne vedligeholde deres bil for at sikre dens levetid. Denne holdning deles bredt i resten af Norden, hvor 91 pct. i Sverige, 87 pct. i Norge og 84 pct. i Finland er enige i, at det er vigtigt at sikre sin bils levetid gennem service og reparation.
Michael Lauesen, der er strategisk udviklingschef og ansvarlig for værkstedskoncepterne hos AutoMester, CarPeople, Din Bilpartner, Hella Service Partner, mener, at undersøgelsen er vigtig i forhold til at sikre bæredygtigheden i den danske bilpark, som netop også er udsat for meget forskelligt slid blandt andet på grund af de meget forskellige årstider i Danmark og det øvrige Norden.
Længere levetid giver økonomisk fordel
“Det er klart, at nordiske bilejere forstår vigtigheden af service og reparation som en måde at forlænge deres bils levetid på. Dette er ikke kun en økonomisk fordel for bilejerne, men har også en positiv indvirkning på miljøet. I AutoMester, CarPeople, Din Bilpartner, Hella Service Partner arbejder vi fokuseret på at sikre, at vi leverer den bedste service og de rette løsninger til at imødekomme denne efterspørgsel,” siger Michael Lauesen.
Undersøgelsen fremhæver også, at selvom der er bred enighed om betydningen af reparation, er der forskelle mellem de nordiske lande. I Finland ser 95 pct. af de adspurgte det som fundamentalt, mens Danmark ligger lidt lavere med 84 pct. Disse resultater understreger, at bilejere vil sikre lang levetid på bilen ved, at deres biler kan repareres og vedligeholdes i stedet for blot at blive udskiftet med nye køretøjer.
”En forudsætning for det er naturligvis, at der hele tiden er dygtige mekanikere med de rigtige uddannelser, som kan servicere og reparere. Derfor er jeg også glad for, at vi i FTZ Akademi regi kan tilbyde kurser, som sikrer, at alle danske mekanikere har mulighed for at dygtiggøre sig inden for både fossile køretøjer og elbiler,” siger Michael Lauesen.
Om undersøgelsen
MEKO, der er moderselskab til FTZ, har igennem flere år udarbejdet Mobility Barometer – den største undersøgelse i norden omhandlende mobilitets vaner og trends hos befolkningen. Over 4000 mennesker har deltaget i undersøgelsen. Mobility Barometer undersøgelsen giver indblik i forbrugernes holdninger til elektriske biler, ny forbrugeradfærd og bæredygtighed.
Om MEKO
MEKO’s vision er “to enable mobility – today, tomorrow and in the future”. Målet er at være den mest attraktive partner for alle, der kører, reparerer og vedligeholder køretøjer i Nordeuropa. MEKO er markedsleder med tilstedeværelse i otte lande, 600 afdelinger og 20.000 værkstedskunder, herunder 4.500 værksteder, der opererer under egne mærker. Disse inkluderer bl.a. Mekonomen, MECA, BilXtra, AutoMester, Din Bilpartner, Hella Service Partner, CarPeople, Fixus – blandt mange andre.